środa, 28 września 2016

Musisz

"Musisz iść do szkoły" - od tego zaczniemy, bo przecież dzisiaj zaczyna nam się nowy rok szkolny.
(a przynajmniej zaczynał się, gdy tworzyłem ten tekst :) )



Jakiś czas temu, gdy pisałem o Zakazanym Słowie "Powinieneś" (możesz poczytać o nim tu) wpadłem na pomysł, by stworzyć cykl o Słowach Których Nie Wolno Wypowiadać.
Dziś chciałbym opisać kolejne z nich.
Słowo "Musisz".

Całe nasze życie coś Musimy:
  • Musimy iść do szkoły
  • Musimy iść do pracy
  • Musimy iść na emeryturę
  • Musimy wstać o 6:00, 7:00, 8:00
  • Musimy odwiedzić wujka, babcię, znajomych
  • Musimy chodzić do kościoła 
  • Musimy mieć dobre oceny
  • Musimy słuchać rodziców




I tak można wymieniać.
Może nie każda sytuacja pasuje do Ciebie, to dobrze.
Jestem jednak przekonany, że jest wiele takich w których Musiałeś coś zrobić a wcale nie chciałeś.

Zachęcam Cię Drogi Czytelniku do zastanowienia się czy na pewno Musisz.

Co się stanie gdy czegoś co Musisz nie zrobisz?
Świat się zawali?
Strefa komfortu się zmniejszy?

Zastanówcie się przez chwilę jak często używacie tego słowa względem swoich własnych dzieci?
1 dziennie? 10 razy? 100 razy?

Czy one na pewno Muszą to wszystko robić?
Bo tak wypada, bo Wy tego chcecie...
A czego chce dziecko - czy na pewno tego samego?



Nie wydaje mi się, chyba, że to ja bylem dziwnym dzieckiem i chciałem robić właśnie to czego nie Musiałem albo to czego mi nie było wolno :) A to co Musiałem zrobić robiłem z oporem.

Do dziś moi rodzice wspominają sytuację, gdy Musiałem zjeść mięso bo przecież zdrowe, bo rośniesz, bo coś tam.
Skończyło się na tym, że żułem je przez półtorej godziny po czym i tak wyplułem je do odpływu kanalizacji :)

Kolejną kwestią związaną z Musisz jest motywowanie pracowników.



Jak często w swojej pracy słyszymy od swoich szefów, że Musimy zrobić taki, a nie inny target.
Że Musimy dzisiaj zostać dłużej (albo sami sobie to wmawiamy, bo przecież robota się sama nie zrobi).
Czy kogokolwiek z Was to kiedyś zmotywowało?
Chciało się Wam bardziej bo Musieliście?

Z tym, że Musimy można sobie w bardzo prosty sposób poradzić w swoim życiu zawodowym.
Wystarczy pracę, którą wykonujemy traktować jak własny biznes - wtedy nic nie Musimy, bo zależy nam na osiągnięciu konkretnych wyników.
Chcemy je osiągnąć, bo przecież zarabiamy swoje pieniądze :)

A jeżeli jesteś Szefem, który używa tego słowa to zachęcam do postawienia się w roli pracownika, który ciągle je słyszy.
Zadaj sobie pytanie czy chciałbyś to słyszeć codziennie? A następnie: Jak mogę je zastąpić, czy mogę to ująć inaczej?

Więc czy na pewno Musimy?
Tyle pytań a to przecież tylko jedno proste słowo.

W wychowaniu dziecka dobrze zaprzestać używania tego słowa, tak mi się przynajmniej wydaje, tak robię i będę robił.
I tak moja Liliana nie Musi chodzić spać o 7.
Nie Musi zjadać całego śniadania, obiadu, kolacji.
Nie Musi mi dawać buziaczków, gdy nie ma na to ochoty.
Nie Musi... czego jeszcze nie musi to się pewnie okaże wraz z dorastaniem :)


Zamiast zmuszać dzieci, pracowników, bliskich lepiej tłumaczcie, słuchajcie, pytajcie i rozmawiajcie - jestem przekonany, że przyniesie to o wiele lepszy skutek :)

No i na koniec - pamiętajcie, że nie Musicie się z tym zgadzać!!!
Czekam na Wasze opinie.


1 komentarz:

  1. :) idea fajna...zastanawiam się czy do wszystkiego da się zastosować ... rozwiązaniem jest chyba, tak jak wspomniałeś, szukanie sobie alternatywy dla musimy ... ale musimy sobie z tego zdawać sprawę;) czyli znowu ważne jest nasze podejście, to jak myślimy, jak podchodzimy do życia. właściwie to zgadzam się i warto faktycznie nad tym się zatrzymać, a jednym wyjątkiem jest, że musimy wszyscy umrzeć ... :)

    OdpowiedzUsuń